Conclusies

7-in-balansmodel

De conclusies en veelgestelde vragen op deze website zijn onderverdeeld in 7 domeinen. Deze zijn gebaseerd om het 7-in-balansmodel, ontwikkeld door Edubit VZW. Het model benoemt 7 domeinen die volgens hen in balans moeten zijn om een goed ICT-beleid op school te vormen.

Voor meer informatie of vragen rond de 7 domeinen, ga naar de FAQ pagina.

Conclusies project in 7 domeinen

Het gebruik van tablets kan een middel zijn om leerwinst te bereiken

Didactisch en pedagogisch handelen

De Vlaamse overheid wil inzetten op digitale geletterdheid en mediawijsheid

Leerlijnen

Nascholingen moeten meer aansluiten op de verwachtingen en vaardigheden van leraren

Deskundigheid

Een ICT-beleidsplan dat ook tabletgebruik beschrijft is nog niet aan iedere school besteed

Visie en leiderschap

Typend of tikkend leren zorgt niet voor minder leerwinst dan schrijvend leren

Didactisch en pedagogisch handelen

Vele apps zijn onvoldoende aangepast aan het Vlaamse curriculum

Leerlijnen

Er is een kloof tussen het tabletbezit op school en het eigenlijke gebruik van deze tablets in de klas.

Didactisch en pedagogisch handelen

Leraren dienen een evenwicht te vinden tussen een klassieke manier van lesgeven en nieuwe lesvormen met tablets

Didactisch en pedagogisch handelen

Er zijn vele verschillende organisatiemogelijkheden om tablets in de klas mogelijk te maken

Schoolcontext

Tablets worden nog steeds veel vaker gebruikt thuis dan op school.

Thuiscontext

Er zijn steeds meer tablets op school, maar vele leraren wijzen op gebrekkige software en een falend wifinetwerk

Infrastructuur