terug naar overzicht

Hoe zorg ik er voor dat wanneer leerlingen actief zijn op de tablet ze niet afgeleid worden door zaken die niets te maken hebben met de les?

Deskundigheid

Afleiding is iets van alle tijden. In het niet-digitale tijdperk schreven leerlingen briefjes naar elkaar, in het digitale tijdperk chatten ze. In het niet-digitale tijdperk tekenden ze hartjes in hun cursus, in de 21ste eeuw zitten ze op Facebook. Dit in de hand houden is een vorm van klasmanagement, waarvoor elke leraar persoonlijke voorkeuren heeft, en die niet zozeer verschilt van hoe het vroeger was.

Vele Vlaamse scholen besluiten sociale media-sites te blokkeren, of leerlingen geen toegang te geven tot het wifinetwerk (53%). Dit is niet meteen ons advies, want we leren jongeren niet om mediawijs en ICT-vaardig te worden door hen van bepaalde dingen weg te houden. Bovendien is het leren omgaan met afleiding door sociale media een vaardigheid die leerlingen in de toekomst, op de werkvloer, nog nodig zullen hebben. Maar het kan een eerste oplossing zijn voor zij die het klasmanagement niet haalbaar zien.

Er zijn nog andere manieren om te zorgen dat leerlingen bezig zijn met de les: zorg dat ze hun tijd nodig hebben om de opdracht tot een goed einde te brengen, evalueer hun kennis op het einde van de les met een kort testje (bv. dmv Socrative, Kahoot), zorg dat er weinig gewisseld moet worden tussen verschillende apps tijdens de les, loop rond in de klas, las klassikale momenten met feedback in,... Succes!