terug naar overzicht

Ik wil graag een ICT-nascholing volgen, waarop dien ik te letten?

Deskundigheid

Bij de keuze van een ICT-nascholing, is het vooral belangrijk dat die afgestemd is op jouw behoeften en die van de school waar je lesgeeft. Het is bijvoorbeeld veel relevanter om een nascholing over ICT-tools te volgen die je met eender welk medium (PC, tablet, smartboard, …) kunt gebruiken, dan een infosessie over de creatie van interactieve documenten op de tablet. In datzelfde opzicht is het pas relevant om een tablet-workshop te volgen als er voldoende draagvlak is binnen je school om met tablets aan de slag te gaan. Zo kun je een afweging maken tussen de kwaliteit van het programma en de tijdsinvestering die hiervoor nodig is.

In het najaar van 2015 gingen we in een online vragenlijst na wat de nadelen zijn van ICT-nascholingen bij 118 directieleden en ICT-coördinatoren. De top-3 grootste drempels die ervaren worden zijn de lange afstand en hoge tijdsinvestering (36%), de hoge prijs van de nascholingen (29%) en de inhoud die niet afgestemd is op de kennis en vaardigheden van de leraar (14%).

Er zijn alvast enkele organisaties die kwalitatieve opleidingen bieden:

  • Edubit is de vakvereniging voor ict-coördinatoren en directeurs omtrent ICT-beleid, ICT-praktijk en ICT-beheer op school. Zij organiseren praktische opleidingen voor leraren, oa. rond het gebruik van tablets in de klas.
  • Meerdere keren per jaar, en op verschillende plaatsen in Vlaanderen wordt de ICT-praktijkdag georganiseerd . Hier vind je een groot aanbod aan workshops door verscheidene lesgevers, met ook erg veel aandacht voor het gebruik van tablets in het onderwijs.
  • EduCentrum vzw bundelt opleidingen van diverse organisaties op Didacto en organiseert zelf ook opleidingen met eigen en exerne lesgevers. De opleidingen die je terugvindt op Didacto worden nauwlettend beoordeeld op kwaliteit.

Als je overweegt om een bepaalde ICT-nascholing te volgen, is even informeren bij collega’s naar de kwaliteit van de nascholing en de organisatie dan ook geen slecht idee. Hoewel leraren het blijkbaar soms een belangrijke barrière vinden om verder te reizen, is het misschien soms nuttiger om een kwalitatieve workshop te volgen waar je even voor moet reizen, dan je tijd te verliezen aan een minder goede workshop naast de deur.