terug naar overzicht

Hoe pakken andere leerkrachten het aan om tablets in de klas te gebruiken?

Deskundigheid

Verschillende scholen hebben verschillende aanpakken. Zelfs binnen ons project zien we dat scholen op een andere manier evolueren. Het Lucerna college in Antwerpen besloot het tabletgebruik te beperken tot de eerste graad, omdat ze zagen dat door het gebrek aan apps met goede inhoud er een (te) grote werkdruk kwam op  hun lerarenkorps. Op dit moment moeten leraren inderdaad veel werk steken in het creëren van digitale content. Bij Lucerna gebeurt dit vooral door jonge leraren, die vaak ook weer verdwijnen uit de school met hun kennis. In het Sint Pieters- Sint Jozef college in Blankenberge pakte men het dan weer anders aan. Er werd daar besloten sterk en integraal in te zetten op het tabletgebruik en omdat voor hen de leraar centraal staat in dit proces, verwachten ze bepaalde digitale basiscompetenties van hun lerarenkorps. Elke leraar moet ook digitaal evolueren, en wordt hierin ondersteund door de school.

Zoals je ziet, hangt veel af van het beleid van de school. Het is daarom zeker interessant om in eerste instantie in je eigen school op zoek te gaan naar digitale leraren, en naar de ICT-coördinator of het ICT-team, om je met bepaalde tips en tricks te versterken in de klas. Maar ook buiten je eigen school worden vele ‘best practices’ gedeeld. Op YouTube vind je bijvoorbeeld getuigenissen van leraren uit het Creative Classrooms Lab. Klascement, en meer bepaald Appsakee, zijn de ideale platformen om informatie en ervaringen uit te wisselen. Je kan hier vele lesvoorbeelden vinden waarin beschreven staat hoe je tablets en apps kan inzetten in je klas. Zeer specifiek kan je ook de ‘Inspiratiegids voor het secundair onderwijs’ downloaden, waarin je voor verschillende vakken verschillende lesvoorbeelden vindt, uitgewerkt door leraren uit het netwerk voor innovatieve scholen. En eens je zelf leuke lessen in elkaar gestoken hebt, kan je ze hier ook delen met je leraar-collega’s!

Leraren zouden hun zelfgemaakt materiaal meer moeten uitwisselen, zo zouden er meer en betere leermiddelen voor handen zijn.

Lerares, 42 jaar