terug naar overzicht

Kunnen leerlingen wel studeren (voor een test) zonder fysiek, afgedrukt materiaal?

Didactisch en pedagogisch handelen

Leerlingen hebben in eerste instantie vooral nood aan afgedrukt lesmateriaal indien de tablet enkel ingezet wordt als een ‘boek achter glas’ (dit zijn digitale versies van handboeken die weinig meerwaarde bieden ten opzichte van de papieren variant). Indien leerlingen reeds ervaring hebben met handboeken blijkt het moeilijk te zijn om enkel digitale leerstof te verwerken. Enkele nadelen die gepaard gaan met het lezen van digitale teksten werden in recent onderzoek reeds blootgelegd. Zo gaat het lezen van teksten op een scherm zes tot tien procent trager dan het lezen van een gedrukte tekst en grijpt men vaak terug naar paginanummers bij het memoriseren van de leerstof. Daarnaast wensen leerlingen graag teksten te structureren door markeringen en notities aan te brengen, maar ondanks gebruiksvriendelijke apps als PDF Office of PDF Expert die schrijven op PDF-bestanden mogelijk maken, zijn leerlingen nog niet overtuigd.

 

Deze kwestie valt weg bij andere werkvormen, zoals oefeningen maken, een experiment uitvoeren of tijdens onderzoekend leren. Doordat leerlingen een actieve rol spelen in hun kennisconstructie bij deze werkvormen, zijn ze meer intrinsiek gemotiveerd en leren ze meer bij in vergelijking met passieve vormen, zoals een cursus rats vanbuiten leren. Uiteindelijk zal een combinatie van verschillende werkvormen en bijgevolg analoge en digitale werkmiddelen tot de beste resultaten leiden bij de leerling. Hoe dan ook hebben leerlingen nood aan houvast in de vorm van een handboek of een verbetersleutel, die de onzekerheid van de leerlingen zal wegnemen tijdens het studeren.

Een combinatie van analoge en digitale werkvormen en leermiddelen werkt het best bij leerlingen, zowel voor het motiveren als instuderen.


Bronnen: