terug naar overzicht

Hoe vind ik het juiste evenwicht tussen papier- en digitaal materiaal?

Didactisch en pedagogisch handelen

In ons contact met leraren en leerlingen, kregen we steevast dezelfde opmerking: Tablets zijn goed voor afwisseling. Variatie is belangrijk. Een combinatie tussen les met tablets en de klassieke les is ideaal.In een bevraging bij 487 leerlingen uit het Vlaamse secundair onderwijs, bleek inderdaad dat 62% tijdens de lessen liefst een combinatie ziet tussen ‘pen-en-papier’-lessen en tabletlessen.

 

Zoals alle goede zaken, gebruik je dus ook digitale leermiddelen best met mate. De grote verscheidenheid aan soorten digitaal materiaal, zorgt er echter voor dat je ook met digitaal materiaal oneindig kan variëren. Een concrete richtlijn voor het evenwicht tussen papier- en digitaal materiaal bestaat er uiteraard niet, dat is persoonlijk.

 

Je let er best op dat het digitaal materiaal de leerstof efficiënter, meer motiverend of meer verrijkend overbrengt dan het papieren equivalent. Als dit niet het geval is, kan je het beter achterwege laten. Als de leerlingen en jijzelf geen meerwaarde ervaren bij het gebruik van het digitaal materiaal, zal het wellicht immers weinig leerwinst opbrengen. De perceptie van de meerwaarde van bepaalde leermiddelen is echter geen zwart-wit verhaal, dus als jij als leraar gelooft in bepaalde leeropportuniteiten van digitaal materiaal, dan kan je het perfect gebruiken.

 

Enkele scholen uit het Edutab-project zoals het Sint-Pieters/Sint-Jozefcollege in Blankenberge, KA Middenschool in Ieper en Lucerna College in Antwerpen maakten geheel of gedeeltelijk de overstap naar tablets en dus digitaal leermateriaal. Ook in die scholen streven leraren dezelfde leerdoelen na als op meer traditionele scholen, maar de weg ernaar toe is anders. Het is vooral van belang dat jij je goed voelt bij de methodes die je gebruikt in je lessen, met uiteraard aandacht voor de leefwereld van je leerlingen. Die leefwereld wordt deels gedomineerd door het digitale dus verwachten leerlingen zeker de integratie van digitale leermiddelen in de klas. Maar zoals reeds gezegd zijn de opties oneindig en mag je als leraar best die leermiddelen inzetten waar je zonder veel problemen mee kan werken.

Elke leraar heeft zo zijn voorkeuren voor bepaalde werkvormen en leermiddelen. Daar is niet mis mee, maar probeer het nu en dan ook eens over een andere boeg te gooien!


Bronnen:
  • EduTab: nodenonderzoek najaar 2014