terug naar overzicht

Kunnen leerlingen met hun eigen toestel (smartphone, tablet) werken in de klas?

Infrastructuur

Dit hangt af van de regels die de school oplegt, maar er zijn wel verschillende mogelijkheden om de aanwezige tablets in de school te organiseren. Leerlingen kunnen elk hun eigen tablet meenemen (wordt ook wel eens Bring Your Own Device (BYOD) genoemd) of kopen er een aan via de school, er kan een tabletkoffer met meerdere tablets de school rondreizen of er kan een tabletklas zijn, waar leerlingen telkens met de tablet aan de slag kunnen. Wat de beste structuur is, is moeilijk te zeggen, en is afhankelijk van de visie van de school. Toch is de BYOD-formule een evidente keuze binnen het tabletverhaal, want tabletkoffers en computerklassen stimuleren leerlingen niet om toepassingen te downloaden die leerlingen zelf nuttig of leuk vinden. Doordat tablets, als mobiele en alomtegenwoordige toestellen, ideaal zijn om zowel voor persoonlijke als professionele doeleinden te gebruiken, kan een school uiteraard haar leerlingen stimuleren om een eigen tablet mee te brengen naar de les.

We dienen hier echter aan toe te voegen dat het succes van de tabletscholen in de unanieme keuze om te opteren voor één besturingssysteem ligt. Bring your own device (BYOD) brengt namelijk heel wat nadelen met zich mee. Zo zorgt een diversiteit aan besturingssystemen ervoor dat leraren bovenop de pedagogische uitdaging ook met technische problemen kunnen opgezadeld worden. Leraren dienen tijdens hun lesvoorbereiding de grootste gemene deler te vinden: enkel de apps die voor alle aanwezige besturingssystemen beschikbaar zijn, kunnen de proef doorstaan. Heel vaak echter heeft een leraar geen vijf verschillende tablets ter beschikking om dit te controleren, dus blijft het nattevingerwerk. Bovendien verlopen upgrades van besturingssystemen niet altijd van een leien dakje en gaat dit meestal gepaard met apps die niet meer compatibel zijn.

Bij één besturingssysteem kan men op schoolniveau een duidelijk stappenplan op maat aanbieden en wordt het beheer door de ICT-coördinator vereenvoudigd. De taaklast van ICT-verantwoordelijken verhoogt of verlaagt immers in functie van de BYOD-keuze en het aantal besturingssystemen die in omloop zijn. Zo opteerde het SJSP-college in Blankenberge om voluit voor iPads te gaan, omdat Apple sinds 30 jaar een belangrijke rol speelt in het onderwijs. De gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid in combinatie met de beschikbaarheid van meer dan 80.000 educatieve apps heeft hen over de streep getrokken.

 

Het beheer van de apparaten, kan op verschillende manieren verlopen. Indien leerlingen zelf hun tablet meebrengen, kunnen zij zelf verantwoordelijk gesteld worden voor de installatie van toepassingen. Een andere optie is dat de school de software centraal ter beschikking stelt via een VPN-verbinding (virtualisatie-oplossing). De configuratie van de tabletinstellingen, het opleggen van beperkingen en de installatie van de vereiste toepassingen kunnen ook centraal geregeld worden via een Mobile Device Managementsysteem (bv. het MDM-protocol van Apple). Meerdere (versies van) besturingssystemen leiden ook tot meerdere handleidingen en bij interne nascholingen dienen de verschillende uitzonderingen mee in rekening genomen te worden.

Welke formule je als school ook kiest, zorg dat je overtuigd bent van de voordelen ervan. Dit zal het overhalen van leraren, leerlingen en ouders een stuk makkelijker maken.


Bronnen:
  • Heeft u hieraan al gedacht? Laptops, netbooks, tablets in het onderwijs. Niet-gepubliceerd rapport, Gent, Bisdom Gent.
  • (2015) Radicaal Digitaal: Aan de slag met de iPad in de klas! Niet-gepubliceerd rapport, Blankenberge, Sint-Jozef Sint-Pieter Blankenberge.