terug naar overzicht

Moet ik dan voor elke leerling ook een koptelefoon voorzien in de klas?

Infrastructuur

Vandaag de dag behoort een koptelefoon (of oordopjes in de eenvoudige vorm) tot de standaarduitrusting van de modale leerling. Bovendien is deze koptelefoon enkel noodzakelijk indien gebruik gemaakt wordt van video- en geluidsmateriaal. Naast de koptelefoon, kunnen tal van accessoires de tablet verrijken: beschermhoes, extern toetsenbord, stylus, etc. Bij elk van die accessoires kan de leerling aangeraden of verplicht worden om deze zelf aan te schaffen of worden ze aangekocht door de school.

De beschermhoes. Door de vele schadegevallen (bv. glasbreuk) waarmee het SJSP-college in Blankenberge mee geconfronteerd werd, besloten ze om de leerlingen te verplichten om een beschermhoes aan te kopen. Zo werd het aantal schadegevallen aanzienlijk beperkt en worden ouders niet verrast met de franchise die gepaard gaat bij zo’n schadegeval.

Extern toetsenbord. Indien leerlingen verwacht worden om lange teksten te schrijven, is het niet evident om op hetzelfde oppervlak te lezen en te schrijven. In dat geval kan de leerling overwegen om een extern toetsenbord aan te schaffen.


Stylus. Uit ons onderzoek tijdens het voorjaar van 2015 bleek dat vele leerlingen een taal toch graag al schrijvend leren. Door de schrijfbeweging te maken, hebben ze het gevoel dat de woorden in hun hand zitten en kunnen ze ook gemakkelijker details aanbrengen zoals accenten etc. De impact op hun leerprestaties blijkt in realiteit miniem (als je de vergelijking maakt tussen het gebruik van de stylus en typen op het touch-screen toetsenbord), maar het gebruik van de stylus komt wel tegemoet aan de gepercipieerde nood aan schrijven.

Het schrijven gaat gemakkelijker, je onthoudt de woorden beter door ze te schrijven.

Leerlinge, 4e jaar ASO

Bronnen:
  • (2015) Radicaal Digitaal: Aan de slag met de iPad in de klas! Niet-gepubliceerd rapport, Blankenberge, Sint-Jozef Sint-Pieter Blankenberge.
  • Heeft u hieraan al gedacht? Laptops, netbooks, tablets in het onderwijs. Niet-gepubliceerd rapport, Gent, Bisdom Gent.
  • EduTab: interventie-onderzoek voorjaar 2015